kontrast
A
A
A
PL / EN

sztuka w muzeum

III Konferencja naukowa z cyklu Muzeum - formy i srodki prezentacji

 
Muzeum okręgowe im. leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
14 - 16 września 2015 r.
logo konferencji

Prelegent

Karolina Sarkowicz

Zamek Królewski na Wawelu - Państwowe Zbiory Sztuki oraz Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
14
wrzesień 2015
pierwszy dzień konferencji
17:00 - 17:20
Ozdobne XVIII-wieczne łoże z zamku w Pieskowej Skale - problem konserwacji i ekspozycji
W oddziale muzeum wawelskiego na Zamku w Pieskowej Skale, na stałej ekspozycji, do niedawna prezentowany był rzadki zabytek - dekoracyjne łoże francuskie z baldachimem i zespołem dekoracyjnych, haftowanych tkanin z połowy XVIII wieku. Jest to obiekt wawelski pochodzący od rodziny Potockich. Łoże było zapewne częścią wyprawy ślubnej Anny Elżbiety Potockiej (1724-1772). Przedstawione zostaną przykłady innych łóż tego typu z poszczególnych ośrodków i podjęta zostanie próba określenia warsztatów, w którym zostało wykonane prezentowane łoże wawelskie (prawdopodobnie było to Wersal). Przeprowadzany obecnie gruntowny remont zamku oraz chwilowa likwidacja ekspozycji stałej pozwala rozważyć i zaplanować poważniejsze zmiany ekspozycyjne. Jedną z nich jest pomysł sukcesywnej wymiany kolejnych tkanin zespołu dekoracji łoza. Pozwala na to od wielu lat prowadzona i mocno zaawansowana kompleksowa konserwacja tkanin drugiego dekoracyjnego kompletu łoża, również z baldachimem będącego depozytem z Muzeum Okręgowego w Tarnowie. Ten komplet tkanin wiąże się z zamkiem w Podhorcach i rodziną Sobieskich. Pierwsza wzmianka o tym komplecie pochodzi z roku 1754. Kapa (która obecnie poddana została kompleksowej konserwacji) i poszczególne elementy łoża zostały wykonane z włoskiego adamaszku datowanego na około 1700 roku, a zdobiące je galony są produkcji francuskiej lub włoskiej. Komplet został wykonany zapewne po oku 1720 prawdopodobnie w Polsce. Oba komplety składają się z podobnych elementów składowych. Poza podwieszanym baldachimem istnieją zaplecki, kotary i kapy na przykrycie powierzchni łóżek. Aby definitywnie nie likwidować tej części wystawy postanowiono, biorąc pod uwagę pewne podobieństwa obu kompletów (czas i miejsce powstania oraz kolorystyka), wymienić sukcesywnie, w miarę prowadzonych prac konserwatorskich, poszczególne elementy. W tym roku nastąpi wymiana baldachimu (na nowy pełnoplastyczny z ozdobnymi sterczynami i strusimi piórami). Kolejno, wymienione zostaną też kotary i kapy, jednak te zmiany warunkuje sfinalizowanie konserwacji tych właśnie elementów i konieczność zamówienia odpowiednich jedwabnych materiałów w manufakturach odtwarzających dawne tkaniny (Sadbury Anglia).”Operacja” wymiany elementów łoża zajmie zapewne kilka lat. Poruszony zostanie również problem samego rodzaju przeprowadzonej, gruntownej konserwacji polegającej na całkowitym demontażu, z uzasadnieniem słuszności tego zabiegu, porównując ją jednocześnie do wykonanej niedawno konserwacji zapobiegawczej (bez demontażu) podobniej kapy, którą przeprowadzono w pracowni konserwacji tkanin w Wilanowie.